Monday, December 13, 2010

Program Pemantapan Aqidah & Majlis Perkahwinan Saudara Baru Beramai-Ramai KOA Bukit Lepas







Program Pemantapan Aqidah & Majlis Perkahwinan Saudara Baru Beramai-ramai di Kg Orang Asli (KOA) Bukit Lepas Rompin telah diadakan pada 5 - 7 Oktober 2010. Program ini dianjurkan oleh PAID Rompin dengan kerjasama Bahagian Dakwah JAIP, Majlis Ugama Islam & Adat Resam Melayu Pahang (MUIP), Jabatan Hal Ehwal Orang Asli Daerah Rompin, Jabatan Pendaftaran Negeri Pahang & Pejabat Kesihatan Daerah Rompin. Ia turut disertai oleh jabatan kerajaan daerah Rompin yang lain.
Pada 6 Oktober 2010, Pejabat Kesihatan Daerah telah mengadakan pemeriksaan kesihatan percuma kepada penduduk kg tersebut. Di samping itu, pihak JHEOA Daerah Rompin & Jabatan Pendaftaran Negeri Pahang telah mengadakan hari pendaftaran semula kad pengenalan saudara baru orang asli. Pesuruhjaya sumpah dari Pejabat Daerah & Tanah Rompin turut dijemput bagi melancarkan proses pendaftaran semula.
Pada 7 Oktober 2010, majlis perkahwinan bagi 4 pasangan telah diadakan. Pasangan ini dinikahkan oleh Al-Fadhil Qadhi Daerah Rompin (Tuan Adnan b Mamat). Majlis ini turut dihadiri oleh Ketua Penolong Pengarah Bahagian Dakwah JAIP (Tuan Haji Md Fazi b Ismaon), Penolong Pengarah Bahagian Dakwah (Unit Ukhwah) JAIP (Ustaz Rasmawi b Harun), Penolong Pegawai Hal Ehwal Islam (Unit Muallaf MUIP) (Ustaz Nik Ibrahim b Nik Abdullah), Pegawai JHEOA Daerah Rompin, Penolong Pegawai Daerah Pejabat Daerah & Tanah Rompin & juga pegawai-pegawai dari jabatan kerajaan yang lain. Di Hari yang sama Ustaz Nik Ibrahim turut mengislamkan 2 orang saudara baru. Majlis berakhir dengan penyampaian sumbangan kepada saudara baru & juga cenderahati kepada pasangan pengantin serta persembahan nasyid daripada Kumpulan Nasyid SMA Rompin.

No comments:

Post a Comment