Monday, April 29, 2013

Bertudung,menutup aurat @ sekadar berfesyen?




Aurat dari segi bahasa : keaiban, dari segi syarak : Bahagian-bahagian tertentu yang wajib ditutup. Secara keseluruhan, maksud aurat ialah menutup bahagian-bahagian badan tertentu bagi mengelak dari pandangan lelaki ajnabi.

Secara umum, perintah wajib bagi wanita untuk menutup aurat telah disebut di dalam Al-Quran dan juga Hadith.

Di dalam Al-Quran, Allah telah berfirman yang bermaksud:

Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isteri dan anak-anak perempuan kamu serta kepada para isteri orang mukmin sekalian, hendaklah menghulurkan JILBAB mereka ke seluruh tubuh badan mereka kerana dengan itu mereka akan mudah dikenali (sebagai wanita mukminah) dan mereka selamat daripada gangguan. Dan sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang}.” [Al-Ahzab: 59].

Daripada Hadith Riwayat Abu Daud daripada Saidatina Aisyah Radhiyallahu ‘anha bahawa suatu hari kakaknya iaitu Asma’ binti Abu Bakar datang mengadap Rasulullah SAW sedangkan ia berpakaian nipis (jarang). Melihatkan keadaan itu, Rasulullah SAW terus berpaling muka dan bersabda maksudnya: “Wahai Asma’, apabila seorang wanita telah sampai masa haid (baligh), maka lelaki ajnabi tidak boleh melihatnya, kecuali kadar had ini (Rasulullah SAW mengisyaratkan pada muka dan kedua tapak tangannya).

Sekitar tahun 50 hingga akhir tahun 80'an, adalah sukar untuk melihat wanita Islam di Malaysia bertudung. Tudung yang dipakai hanyalah sekadar selendang yang menutupi sebahagian kepala dengan rambut yang masih terdedah. Zaman 70'an terkenal dengan fesyen kebaya ketat. Malah di sekolah rendah dan menengah juga pada ketika itu masih belum dikuatkuasa undang-undang bagi pelajar perempuan Islam wajib memakai tudung di sekolah. Pelajar perempuan bebas memilih untuk memakai skirt seragam labuh atau baju kurung. Pada tahun 90'an, secara perlahan-lahan, sekolah-sekolah di Malaysia mula mengenakan peraturan mewajibkan pelajar perempuan Islam untuk bertudung. Walaubagaimanapun, mengenakan tudung di khalayak ramai masih belum meluas.

Trend Bertudung Masa Kini



Memasuki alaf baru, semakin ramai wanita Islam bertudung tetapi lebih kepada mengikut perkembangan fesyen tempatan, sememangnya tidak salah untuk bergaya tetapi tudung hanyalah sekadar menutupi rambut tanpa mengikuti syariat sebenar. Memakai tudung mengikut syariat sebenar adalah melabuhkan tudung untuk menutupi dada dan juga bahu, Apa yang berlaku masa kini ialah tudung telah disalah guna. Sebahagian golongan artis yang bertudung sering menggayakan fesyen bertudung yang hanya sekadar menutup rambut tetapi tetap mengenakan pakain ketat hingga menjadi ikutan kepada peminat. Tidak sekadar golongan artis, majalah-majalah fesyen turur memapar stail tudung terkini. Terdapat juga fesyen tudung hanya memakai turban tetapi menampakkan perhiasan seperti anting-anting dan rantai leher. Hiasan bagi tudung tersebut kebiasaannya meriah dengan manik @ kerongsang. Paling banyak berlaku ialah memakai tudung dengan menampakkan sanggul rambut. 

Nabi SAW ada menyebut, “Dua golongan dari ahli neraka yang aku belum melihat kedua-duanya iaitu; (1) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor lembu untuk memukul manusia dengannya, dan (2) Wanita-wanita yang berpakaian tetapi bertelanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepadanya. Kepala-kepala mereka umpama bonggol-bonggol unta yang senget. Mereka ini tidak akan dapat memasuki syurga dan tidak akan mencium baunya di mana bau syurga dapat dicium dari jarak perjalanan sekian-sekian jauh.”
(Direkodkan oleh Muslim, no. 2128)


Selain tudung yang menampak sanggul rambut, fesyen bertudung yang banyak menjadi ikutan wanita ialah fesyen tudung seperti rahib wanita kristian.


Apa pun fesyen tudung yang dipakai, ia mestilah menurut syariat Islam yang sebenar iaitu melabuhkan tudung hingga menutupi dada. Islam tidak melarang umat untuk bergaya asalkan tidak keterlaluan. Janganlah hanya sekadar memakai tudung tetapi masih lagi memakai pakaian ketat @ aurat tangan & kaki terdedah seperti gambar ini.



Cantik dipandang,inilah tudung yang sebenar

No comments:

Post a Comment