Monday, April 20, 2009

Aktiviti - Aktiviti Yang Dianjurkan PAID

Pertandingan Masjid Terbersih Peringkat Daerah Rompin

Pertandingan ini melibatkan semua masjid kariah Daerah Rompin yang diadakan sepanjang bulan Januari hingga Mac. Program ini akan diteruskan sehingga hujung tahun ini sebanyak empat kali pemilihan. Pada pemilihan bulan Januari hingga Mac telah dimenangi oleh Masjid Tanjung Gemuk. Pemenang akan menerima sijil dan wang saguhati sebanyak RM200.00.


Seminar Kemahiran Keilmuan Keibubapaan

Tarikh / Tempat:
23 Februari 2009 : Dewan Orang Ramai Felda Selendang

Seminar ini melibatkan ibu bapa dan juga bakal-bakal ibu bapa. Objektif program ini adalah untuk meningkatkan kesedaran dan tanggungjawab terhadap masyarakat betapa pentingnya membina sebuah rumahtangga yang bahagia yang berteraskan kepada ajaran Islam. Ceramah disampaikan oleh Ketua Penolong Pengarah Bahagian Undang-Undang Keluarga Islam, JAIP yang menyampaikan ceramah "Sayangi Keluarga Di Situ Bahagia". Al Fadhil Qhadi Daerah Rompin juga menyampai ceramah yang bertajuk "Tanggungjawab Ibubapa Terhadap Anak-Anak".


Ramah Mesra Dakwah

Tarikh / Tempat:
25-27 Februari 2009 : Kg Orang Asli Kemendol
2-4 Mac 2009 : Kg Orang Asli Bukit Lepas

Program ramah mesra dakwah ini diadakan bagi beramah mesra dengan saudara baru dan penduduk non muslim. Antara aktiviti yang yang diadakan seperti acara sukan , ziarah , pemeriksaan kesihatan, taklimat keselamatan polis / bomba dan jamuan rakyat.



Program Dakwah Riadah Antara Masjid

Tarikh / Tempat:
28 Februari & 1 Mac 2009 : Padang Futsall

Program ini diadakan sempena sambutan bulan dakwah peringkat Daerah Rompin yang melibatkan pertandingan inter-masjid. Sebanyak 11 buah masjid telah menyertai pertandingan tersebut. Masjid Al Hilal Kg. Sepayang telah menjadi johan dan masjid At Taqwa Kg. Sg. Putri muncul sebagai naib johan. Pemenang telah menerima wang saguhati dan hadiah iringan. Program ini telah mendapat sambutan yang menggalakan dan telah berjaya menarik belia dan golongan veteran bersama-sama turun padang untuk menjayakan program ini.




Seminar Pembangunan Akidah

Tarikh / Tempat:
10 Mac 2009 : Dewan Kolej Komuniti Rompin

Seminar ini melibatkan ketua-ketua jabatan, kepimpinan masyarakat serta NGO yang dijemput. Kerjasama dari Kolej Komuniti Daerah Rompin amat dihargai kerana menyediakan tempat seminar yang selesa. Seminar ini dirasmikan oleh Pegawai Daerah Rompin dan melibatkan pembentangan kertas kerja pertama yang bertajuk "Ahli Sunnah Wal Jamah" disusuli dengan pembentangan kertas kerja yang kedua yang bertajuk "Ajaran Yang Menyeleweng Dari Aqidah". Manakala pembentangan kertas kerja yang ketiga "Peranan Masyarakat Menangani Ajaran Yang Meragukan" pula dibentangkan oleh Pegawai Agama Islam Daerah Rompin.



Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Daerah Rompin

Tarikh / Tempat:
16 Mac 2009 : Dewan Jubli Perak Sultan Haji Ahmad Shah

Sambutan Maulidur Rasul ini dihadiri oleh penjawat awam , pemimpin dan penduduk setempat. Majlis dimulakan dengan selawat ke atas Nabi secara beramai-ramai dan juga bacaan Al-Quran dan disusuli dengan ucapan perasmian Sambutan Maulidur Rasul oleh YAB Adun Tioman. Majlis diteruskan dengan penyampaian hadiah untuk Tokoh Maulidur Rasul Daerah Rompin Tahun 2009/1430 H, persembahan nasyid, penyampaian hadiah dan ceramah Maulidur Rasul yang disampaikan penceramah cilik dari Indonesia, Adik Habiburrahman Bin Sidarman yang berusia 10 tahun. Majlis diakhiri dengan jamuan makan.




Jelajah Al-Muqarrabin

Tarikh / Tempat:
20 Mac 2009 : Masjid Daerah Rompin

Majlis ini diadakan sempena Bulan Dakwah Peringkat Daerah Rompin yang dianjurkan untuk seluruh lapisan masyarakat di daerah Rompin. Majlis dimulakan dengan gotong-royong di kawasan masjid Daerah Rompin dan pada sebelah malamnya pula diadakan ceramah Al Muqarrabin yang disampaikan oleh Ust. Nik Ibrahim bin Nik Abdullah, Pegawai Majlis Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang. Majlis diakhiri dengan solat isya' berjemaah dan jamuan makan malam.

Seminar Pengurusan Halal

Tarikh / Tempat:
9 April 2009 : Rompin Beach Resort

Seminar diadakan bertujuan untuk meningkatkan kesedaran tentang penjualan produk halal khususnya kepada pengurusan premis-premis yang menjual/ menyediakan produk makanan kepada masyarakat Islam khususnya. Ceramah disampaikan oleh Al Fadhil Qadhi Daerah Rompin, Pegawai Kesihatan Daerah Rompin dan Ust. Nur Ridwan, Penolong Pengarah Bahagian Penyelidikan Jabatan Agama Islam Pahang.



No comments:

Post a Comment