Monday, August 16, 2010

Rakyat Raja Zalim Beriman Lantaran Anak Kecil

Dinukilkan hadith riwayat Muslim & Ahmad, kisah seorang anak kecil yang beriman dengan Allah antara lain sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: " Pada zaman dahulu, ada seorang raja yang mempunyai seorang ahli sihir yang tua. Pada suatu hari, ahli sihir itu menghadap raja & menerangkan beliau sudah tua & hampir ajalnya. Ahli sihir itu meminta dicarikan seorang budak kecil untuk diturunkan ilmu sihirnya. Permohonan itu diperkenankan raja lalu diserahkan kepadanya anak kecil tersebut & datanglah berulang kali untuk mempelajari sihirnya. Di antara tempat tinggal ahli sihir & anak kecil itu ada seorang pendeta mendiami di sebuah rumah. Dia sentiasa singgah di rumah pendeta tersebut & banyak mendengar ucapan-ucapan yang menarik hatinya.
Ahli sihir tersebut memarahi & memukul anak kecil itu apabila datang lambat. Jika pulang lambat ke rumah pula, si anak juga dimarahi oleh orang tuanya. lalu dia diajarkan oleh pendeta tua itu dengan satu jawapan, apabila dia datang lambat jawablah:"kerana lambat turun dari rumah". Jika ditanya mengapa pulang lambat katakan:"Guruku ahli sihir menahan aku."
Demikianlah selalu anak kecil itu dengan kerja hariannya berulang alik ke rumah ahli sihir & pendeta tersebut. Pada suatu hari sewaktu anak kecil itu melalui satu jalan raya, dia terserempak dengan seekor binatang buas yang menghalang perjalanan orang yang lalu lalang.
Lalu dia berkata:"Aku akan gunakan antara ilmu yang aku pelajari dari ahli sihir atau ajaran pendeta tersebut." Diambil batu & diucapkan:"Ya Allah, kalau ajaran pendeta itu benar di sisi-Mu lebih daripada ajaran ahli sihir, maka bunuhlah binatang ini agar semua manusia dapat melalui jalan ini." Lalu dilemparkan batu tersebut & matilah binatang itu.
Kemudian dia menemui pendeta tersebut & diceritakan peristiwa tersebut. Maka pendeta itu berkata:"Wahai anakku, engkau telah mencapai darjat yang tinggi daripadaku. Tetapi aku menasihati engkau bahawa akan datang pelbagai dugaan. Maka dengan itu janganlah engkau beritahu tentang hubungan engkau & aku."
Sejak itu, anak kecil itu terkenal & dapat mengubati pelbagai penyakit seperti kusta & lain-lain. Kebetulan raja mempunyai seorang pembesar yang buta. Pembesar itu meminta dia datang mengubatinya. Beliau berkata:"Sembuhkanlah mataku! Jika sembuh aku akan tambah hadiah yang banyak." Anak kecil itu menjawab:"Saya tidak berkuasa menyembuhkan apa jua penyakit. Hanya Allah yang berkuasa menyembuhkannya. Kalau tuan sudi beriman kepada Allah, saya akan berdoa memohon agar Allah menyembuhkan tuan."
Mendengar ajakan anak kecil itu, maka berimanlah pembesar tersebut & dengan sekelip mata beliau sembuh. Dia kemudian mengadap raja. Raja tercengang lalu bertanya:"Siapakah yang menyembuhkanmu?" Beliau menjawab:"Tuhanku." Raja bertanya lagi:"Akukah Tuhanmu?" Pembesar itu menjawab:"Bukan!Tuhanku adalah Allah".
Raja berasa marah mendengar jawapan itu & mengarahkan pembesar itu ditangkap & diseksa. Kerana tidak tahan diseksa, beliau memberitahu bahawa si anak kecil yang mengajarnya. Lantas anak kecil itu ditangkap & ditanya bolehkah dia mengubati penyakit kusta. Anak kecil itu menjawab:"Aku tidak dapat menyembuhkan penyakit melainkan hanya Allah yang Maha Kuasa." Raja bertanya:"Adakah aku tuhan yang dimaksudkan." Anak kecil itu menjawab:"Bukan! Allah adalah Tuhanku." Raja bertanya lagi:"Apakah engkau mengakui tuhan selain aku?" Dengan tegas si anak kecil itu menjawab:"Tuhanku & Tuhanmu adalah Allah!" Mendengar jawapan tersebut, si anak kecil itu diseksa. Dia pn dipaksa mengakui siapa yang mengajarnya. Kerana tidak tahan dengan seksaan, dia memberitahu bahawa pendeta adalah gurunya.
Pendeta tersebut segera ditangkap & diseksa. Beliau dipaksa meninggalkan agama anutannya. Lalu raja mengarahkan agar kepala pendeta itu digergaji hingga putus. Begitu juga pembesar yang menganut ajaran tuhan diperlakukan seksaan yang sama & terus mati.
Si anak kecil itu dibawa menghadap raja & disuruh meninggalkan agama anutannya. Tetapi dia tidak mahu. Lalu raja memerintahkan agar si anak kecil itu dibawa ke gunung & raja memerintahkan:"Apabila sampai ke puncak gunung, paksa dia untuk kembali kepada agama kita, jika tidak lemparkannya ke bawah." Si anak kecil itu terus berdoa:"Ya Allah, peliharakanlah aku dari mereka dengan kekuasaan-Mu."
Tiba-tiba gunung itu bergocang kuat & semua orang mati. Hanya anak kecil itu yang terselamat. Raja tidak berpuas hati lalu menangkap anak kecil itu untuk di buang ke laut. Dia tetap berkeras untuk tidak kembali kepada agama sesat. Tiba-tiba datang angin ribut yang besar menenggelamkan orang suruhan raja & hanya anak kecil itu terselamat. Dia menghadap raja sekali lagi. Kemudian si anak kecil berkata:"Wahai Raja! Tuanku tidak dapat membunuhku dengan cara yang demikian, hanya dengan apa yang aku suruhkan ini sahaja mampu membunuhku."
Lalu raja bertanya:"Apakah itu?" Anak kecil itu menjawab:"Tuanku suruh manusia berkumpul di satu tempat, kemudian aku disalib lalu tuanku ambil anak panah kepunyaanku kemudian bidikkan tepat padaku lalu dibaca 'Dengan nama Allah Tuhan anak kecil ini', dengan cara itu barulah dapat membunuhku". Permintaan itu diperkenankan raja lalu diucapkan:"Dengan nama Allah, Tuhan anak kecil ini." Lalu dipanah tepat mengenai dada si anak kecil itu & mati. Tiba-tiba bergema seluruh yang hadir:"Kami beriman kepada Tuhan anak kecil ini."
Bertempik suara menyatakan iman kepada Allah yang dipercayai anak kecil itu. Maka salah seorang daripada pembesar membisikkan sesuatu kepada raja:"Tidakkah tuanku perhatikan? Bukankah apa yang tuanku takuti ini terjadi? Budak kecil itu mati, tetapi semua orang menganut ajarannya."
Raja sangat murka & memerintahkan digali lubang & parit besar yang dinyalakan api di dalamnya. Beliau mengancam kepada semua dengan berkata:"Sesiapa yang masih memegang kepercayaan anak kecil itu akan dimasukkan ke dalamnya & dibakar, hanya yang percaya agama pusaka nenek moyang akan terselamat." Mendengar ancaman tersebut berduyun-duyun manusia menanti giliran untuk dibakar. Ada seorang perempuan yang mendukung anaknya menghampiri lubang api itu dengan ragu-ragu. Lantas si anak bersuara:"Tetapkanlah hatimu wahai ibuku! Ibu adalah dalam agama yang benar!".
Penutup - Syed Qutub berkata:"Ayat penamat ini merupakan penamat yang hakiki bagi perjuangan itu. Itulah hakikat penjelasan yang pertama mengenai peristiwa parit api supaya hakikat ini tertanam di dalam hati sekumpulan kecil orang yang beriman di Mekah pada masa itu & setiap kelompok yang beriman menghadapi penindasan di sepanjang abad."

No comments:

Post a Comment