Friday, August 20, 2010

Seksaan Neraka Bagi Wanita Yang Melakukan Maksiat

Saidina Ali r.a menceritakan suatu ketika melihat Rasulullah s.a.w menangis ketika beliau bersama dengan isterinya Fatimah r.a. Lalu keduanya bertanya mengapa baginda menangis. Baginda menjawab :"Pada malam aku diisra'kan, aku melihat perempuan-perempuan diseksa dengan pelbagai seksaan. Itulah sebabnya aku menangis. Seksaan yang mereka lalui teramat berat & menggerikan."
Puteri Rasulullah s.a.w kemudian bertanya kepada ayahandanya tentang apa yang dilihat. Baginda menjawab:"Aku melihat ada perempuan digantung rambutnya & otaknya mendidih. Aku lihat ada perempuan tergantung kedua kakinya dengan tangannya terikat sampai ke ubun-ubunnya & dihulurkan kepadanya ular & kala jengking.
Aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri & dibawahnya dinyalakan api neraka. Aku turut melihat ada perempuan yang bermuka hitam memakan tali perutnya sendiri. Aku lihat perempuan yang badannya seperti keldai & melalui beribu-ribu penyeksaan. Ada perempuan yang rupanya seperti anjing sedang api masuk melalui mulut & keluar melalui duburnya sementara malaikat memukulnya dengan pemukul dari api neraka."
Fatimah Az-Zahra kemudian bertanya mengapa mereka diseksa seperti itu, Rasulullah s.a.w menjawab:"Wahai puteriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga dilihat oleh lelaki yang bukan muhrimnya.
Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan tidak taat kepada suaminya, dia keluar rumah tanpa izin suaminya & perempuan yang tidak mahu mandi wajib setelah suci dari haid & nifas.
Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah kerana ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya & suka mengumpat.
Perempuan yang diikat kedua kaki & tangannya ke atas ubun-ubunnya kerana ia dibolehkan solat tetapi tidak mengamalkannya & tidak mahu mandi wajib.
Perempuan yang badannya seperti keldai ialah seorang pengumpat & pendusta manakala perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah & membenci suaminya.
Mendengar apa yang diceritakan oleh Rasulullah s.a.w, Saidina Ali & Fatimah turut menangis. Ia adalah peringatan kepada wanita Islam.....

No comments:

Post a Comment